• Pinterest
  • Facebook
  • Instagram

21 grudnia 2014

Zapach Świąt...

Jakim zapachem określilibyście Święta?
Te w Waszych domach.
Te w domach rodzinnych.
Czy zawsze są to zapachy oczywiste?


Moje Święta pachną przyprawami, mnóstwem przypraw. Kmin, goździki, cynamon, gałka muszkatołowa, świeżo zmielony pieprz. To oczywiste.
Pachną też gotowanym przez kilka dni bigosem. Grzanym winem. Dojrzewającym zakwasem na czerwony barszcz, warzywnym pasztetem stygnącym w piekarniku. To oczywiste.
Pachną świerkiem, zimnym powietrzem, kiedy mąż wnosi do domu drewno, które zaraz spłonie w kominku. Drewnem. Świecami zapalonymi co wieczór...To oczywiste.

Ale pachną też ... wspomnieniami. Pastą do podłóg, którą pucowałyśmy parkiet w rodzinnym domu. Pomarańczami z przedszkolnych paczek. Gorącym zdobycznym rozpuszczalnym kakao, które tata przywiózł z Niemiec kiedy nareszcie wrócił do domu. Kompotem z suszu. Sernikiem mamy mielonym trzykrotnie w żeliwnym młynku i kręconym drewnianą (notorycznie oblizywaną) pałką...

Marzę o tym, by moje dzieci wyniosły swoje zapachy z rodzinnego domu. Może będzie to aromatyczny bigos, który kolejny dzień dochodzi na kuchence? Czerwony barszcz z domowego zakwasu? 


Nie będzie dziś pierniczków. Pierniczki są fotogeniczne. Pierniczki są słodkie. Pierniczki są oczywiste.
Dziś pokażę Wam moje zapachy, te wydawałoby się niefotogeniczne. Bigos? Zakwas? Pasztet? Może poczujecie ich zapach i smak przez te obrazy? Tak jak ja czuję je właśnie dziś?















21 komentarzy:

  1. przepiękne zdjęcia :) Twoje świąteczne zapachy cudownie się prezentują .. nie wiem jakie zapachy moje dziecko wyniesie z domu, ale mi święta przypomina zapach warzyw gotowanych na sałatkę jarzynową - tą klasyczną z groszkiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie na kuchni pyrkaja warzywa na sałatkę - tę jarzynową!!! chciałam odpuścić w tym roku, ale M kategorycznie zaprotestował :) Więc będzie i sałatka

      Usuń
  2. alez fotki, twój post naprawde pachnie:))) U mnie w tym roku siwta spedzamy u rodzicow jednych i drugich, takze mnie pichcenie troche omija i zapachy raczej u rodzicow;)) ale pachnie zawsze u mniep pomarańczem z gożdzikami, kawa z dodatkami np. cynamon, świątecznymi aromatami herbatek światecznych i zapachowymi swiecami;))pozdrawiam cieplo:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karinko, my również świętujemy u rodziców, ale co roku przyrządzam kilka potraw i niosę je do rodzinnego domu, gdzie cała rodzina się zbiera...każdy coś przynosi, taka tradycja :)

      Usuń
  3. moj zapach to tez .. pasta do podłóg:) poza tymi oczywistymi, kulinarnymi..
    spokojnych rodzinnych Świąt!!

    OdpowiedzUsuń
  4. czarodziejka klimatu :-)

    Aniu, Twoje dzieci wyniosą z domu to co najpiękniejsze. Wspomnienia, zapachy, dbałość o szczegół. Miłość i ciepło.
    Nic nie jest ważniejsze ponad to ! Więc czaruj, rozsiewaj zapachy, utrwalaj na fotografii.....
    Pięknych Świąt Wam życzę z moją rodzinką :-)

    ANia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anula, Ty to zawsze potrafisz mi tak pięknie powiedzieć...:* Najpiękniejsze życzenia dla całej rodzinki :*

      Usuń
  5. Zapachów sporo....Goździki, suszone śliwki, pomarańcze, grzyby, kminek, dominują zapachy grzybów....Pysznie u Ciebie.;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, grzyby! Choć mnie jednak bardziej kojarzą się z rodzinnym domem jesienią...zbieranie, czyszczenie, suszenie...

      Usuń
  6. Jadłabym. Nie mniej fotogeniczne niż pierniki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jednak :) Ania, wszystko znika i boję się, że do Świąt nie będzie :P

      Usuń
  7. Pięknie uchwycilas te zapachy!!! U mnie to na razie sprzątaniem pachnie, gotowaniem zacznie pachnieć we wtorek......pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli zapachy równie świąteczne! U mnie będzie na odwrót...do jutra oblegam kuchnię, a we wtorek doprowadzę dom do stanu używalności, bo pucować nie zamierzam...:)

      Usuń
  8. Jest tyle zapachów kojarzących się ze Świętami.. ale chyba zapach suszków na kompot wigilijny jest najlepszy :)
    NIEZAPOMNIANYCH ŚWIĄT ♥

    OdpowiedzUsuń
  9. ale mi smaka narobiłaś, chyba se strzelę pasztecik jutro :D
    piękne fotki

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie się najbardziej kojarzy ze świętami zapach cynamonu i pomarańczy,już je czuję.....

    OdpowiedzUsuń

NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco